lørdag 12. september 2009

Når en skole har en ikt-plan for hva elevene skal lære på hvert årstrinn, kan det være en ide og en god start å la hvert team få opplæring i forhold til denne planen.
En superbruker/ ikt-ansvarlig har sjelden nok tid til å følge opp alle, her må lærerne på teamet lære av hverandre. Det er slik, som ved det meste en skal lære i yrket, at en ikke bare kan kurses til kompetanse - men at en lærer ved å prøve ut selv. For mange gjelder det å tørre å kaste seg ut i det ukjente.

2 kommentarer:

  1. Helt enig! Har hørt om flere som har gode erfaringer med å sette sammen teamene på en slik måte at man sikrer at nødvendig kompetanse finnes der. Da sprer den seg også lettere.

    SvarSlett
  2. Synes det er veldig viktig det med å sette sammen team der kollegaene kan veilede hverandre. Har også god erfaring med å bytte timer med teampartneren min. Ikke i IKT riktignok. Vi byttet timer f.eks. fordi jeg ikke følte meg så god i matte som henne, så noen ganger da det var noe nytt som skulle forklares, tok hun gjennomgangen i både sin egen og min klasse. Jeg visste naturligvis hva hun skulle si, så jeg seinere kunnne hjelpe elevene ved å bruke samme fremgangsmåte, men jeg syntes hun var tydeligere i "introduksjonsfasen" enn det jeg selv var. Det fungerte bra for oss fordi vi var gode kollegaer- og venner- og ikke hadde problem med å innrømme for hverandre at det var noe vi syntes var vanskelig, eller hadde noe behov for å "prestere" i forhold til hverandre. Se ellers min logg "prøving og feiling".
    Berit

    SvarSlett