SEr du skifter språk men tar sjansen på å bruke gammelmålet likevel. De gjør nok ulike ting både i England og Tyskland. Noen av dem legger vekt på betydningen av at leder opptrer som godt eksempel. Andre understreker at det er viktig å komme i gang med prøving, gjerne også feiling -heller enn langtekkelige planleggingsprosesser. Vise fram de gode eksemplene. Inngå allianser med entusiastene, eller "nesten-entusiastene" vhis de førstnevnte ikke finnes i kollegiet. Ingen fasitsvar, men mange muligheter...
Tror i alle fall at en stor vi-følelse må til hvis en skal få noe fart på ped.bruk av Ikt. Uansett om en er god på bruk av dette, tar det tid, å finne ut hva en skal bruke av alt det som fins på nett, og ikke minst om en skal lage noe til egne elever. Delingskultur blir viktig, ellers så vil en jobbe tungvint og tidkrevende. Ledelsen sin oppgave blir å sørge for å skape rom og tid til at en slik kultur får utvikle seg.
In 2002 the Franziskus-Primaryschool started a project to increase the teachers educational use of ICT. 2 members of our staff, the deputy and the headteacher developed a questionaire for all teachers (12) to check their personal abilities in ICT and their wishes for training courses. All Teachers got 1 lesson less in teaching (28 lessons are normal) to install teacher learning lessons. During the next 2 years the timetable was organized in a way that all teachers, who were learners in ICT, had a team-partner, who was good in ICT. During the next years each class had weekly 1 lesson ICT organized in teamteaching (expert / class teacher) and 1 lesson just by the class teacher. The result of this concept was really good because all teachers were so self-confident that all forms had an excellent training.
SEr du skifter språk men tar sjansen på å bruke gammelmålet likevel. De gjør nok ulike ting både i England og Tyskland. Noen av dem legger vekt på betydningen av at leder opptrer som godt eksempel. Andre understreker at det er viktig å komme i gang med prøving, gjerne også feiling -heller enn langtekkelige planleggingsprosesser. Vise fram de gode eksemplene. Inngå allianser med entusiastene, eller "nesten-entusiastene" vhis de førstnevnte ikke finnes i kollegiet. Ingen fasitsvar, men mange muligheter...
SvarSlettHar kjente Comenius-venner som jeg håper kommer inn etterhvert :-)Derfor prøver jeg litt engelsk også :-)
SvarSlettTror i alle fall at en stor vi-følelse må til hvis en skal få noe fart på ped.bruk av Ikt. Uansett om en er god på bruk av dette, tar det tid, å finne ut hva en skal bruke av alt det som fins på nett, og ikke minst om en skal lage noe til egne elever. Delingskultur blir viktig, ellers så vil en jobbe tungvint og tidkrevende.
SvarSlettLedelsen sin oppgave blir å sørge for å skape rom og tid til at en slik kultur får utvikle seg.
In 2002 the Franziskus-Primaryschool started a project to increase the teachers educational use of ICT.
SvarSlett2 members of our staff, the deputy and the headteacher developed a questionaire for all teachers (12) to check their personal abilities in ICT and their wishes for training courses.
All Teachers got 1 lesson less in teaching (28 lessons are normal) to install teacher learning lessons. During the next 2 years the timetable was organized in a way that all teachers, who were learners in ICT, had a team-partner, who was good in ICT. During the next years each class had weekly 1 lesson ICT organized in teamteaching (expert / class teacher) and 1 lesson just by the class teacher.
The result of this concept was really good because all teachers were so self-confident that all forms had an excellent training.