"Skoleledelse i en digital tid dreier seg om å legge til rette for å utvikle nettsider som er betydningsfulle for alle som har "aksjer" i skolen" (C.F.Dons)
På skolenes hjemmeside kan skolens visjoner, mål og planer formidles. Leder kan selv bruke siden i sin kommunikasjon med elever, lærere og foreldre. Små øyeblikk fra elevenes skolehverdag blir fortalt og elevene kan her inviteres inn som produsenter av nyheter. Ved bruk av blogg på hjemmesiden kan alle med aksjer i skolen få ytret synspunkter. Kunsten blir å skape en "levende" hjemmeside som blir verdifull for elever, lærere, rektor og hjemmene. Nok en samarbeidsarena, i tillegg til å være en ren informasjonskanal fra skole mot omverden?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Hei Vigdis!
SvarSlettJeg er enig i at skolens hjemmeside bør utvikles av og for dem som har aksjer og interesse i skolen. Både lærere, elever, FAU og ledelse bør kunne bidra. Slik er det ikke på alle skoler. Jeg har jobbet på en skole der dette var mulig, men det var jammen ikke mange som benyttet seg av muligheten. I tillegg tror jeg de som var flinke til å bidra, særlig småskolen, ikke fikk nok positiv oppmerksomhet fra oss i ledelsen. Må vi evt sette krav om at det skal gjøres? Mange bruker LMS, og her er det jo mulig å legge ut mye. LMS er derimot mye mer lukket enn en hjemmeside eller evt en blogg. Syns dette er spennende området, og jeg tror blogg/wiki er gode artefakter for å skape "levende" nettsider, bedre enn en hjemmeside.
Hallo. Spennende med en blogg som konsentrerer seg om saker som er viktige for en skoleleder. Når det gjelder skolens hjemmeside, tror jeg spørsmålet rundt målgruppe er viktig. Vi må ikke lage et nytt medium uten at vi har definert målgruppa.
SvarSlettJeg ikke i målgruppa til avisa VG. Jeg kjøper papirutgaven sjeldnere enn én gang pr. måned. Det er ikke noe spesielt jeg ser etter der. Derimot er jeg stadig innom noen få nettsteder. Disse har oppdatert informasjon som jeg aktivt søker. Jeg er altså i nettstedenes målgruppe. Det som legges ut der interesserer meg.
I dagens mylder av medietilbud, må vi spisse tilbudet. Vi må bestemme oss for hvem vi vil nå med skolens hjemmeside. Og så må vi holde konsekvent fram med den bevisste linja vi trekker opp.
Dersom vi ønsker engasjerte foreldre ved skolen, må de være målgruppa for skolens hjemmeside. Foreldre som vil noe, som bryr seg og som også engasjerer seg i skolens organer, må lyttes til. De bør også være med på å bestemme hvordan skolens hjemmeside skal være. Her har vår skoles hjemmeside et uendelig stort utviklingspotensial.
Skolenes heimeside er et tema som interesserer meg! Og det forundrer meg at så få (i alle fall av de jeg har vært innom) skoler bruker den til å vise fram innsida av skolen til alle de som har interesse av å vite mer enn skolens kontaktpunkter og hvem som jobber der(som også er viktige og hører heime der). Slik jeg ser det er skolen heimeside den naturlige grenseflata mellom skole og omverden. Den bør være levende og dynamisk, i tillegg til at den byr på all relevant "statisk" informasjon. Læringsplattformen kan brukes til alt som skal holdes "innomhus". Slik kommer det til å bli, tror jeg. Men det tar litt tid å oppdra både skoler og omverden.
SvarSlettHos oss har aldri hjemmesiden vært noen suksess i alle fall. Vi prøvde å få elever og lærere til å legge ut ting der for noen år siden. Kanskje det ikke er noen som føler "eierforhold" til den? Tror kanskje det med blogg er mere "inne" akkurat nå i alle fall. ellers så er det jo læringsplattformen som er mest brukt hos oss. Har sett at både Solhjell og vårt byråd i Bergen, Filip Rygg har blogg, som jeg har prøvd å gølge i høst. Så har jeg oppfordret rektor til å være like ""som de, å starte med blogging. Kanskje det.....vi får se.
SvarSlett